Brand Finance, o reputată companie de evaluare a brandurilor, a realizat topul celor mai puternice branduri din fotbalul mondial. O piață de sute de zeci de miliarde de dolari, care produce de la an la an tot mai mult. Nu e de mirare că UEFA oferă premii mai mari ca niciodată în UEFA Champions Legue și în Europa League și se gândește să mai înființeze o competiție.
Manchester United, al patrulea an de supremație
Conform experților, Manchester United este în continuare cel mai puternic brand, fiind cotat la aproape 2 miliarde de dolari. Diavolii dețin supremația pentru al patrulea an consecutiv, datorită în mare parte pieței din India. Din punct de vedere al valorii echipei, United este doarpe locul 4 în lume, cu o cotă totală de 943 de milioane de dolari, sub Barcelona, Real Madrid și Manchester City. Nici din punct de vedere al contractelor de publicitate, United nu stă la fel de bine ca rivalele. De exemplu, încasează 74 de milioane de dolari de la principalul sponsor, Chevrolet. Real Madrid, PSG și Arsenal primesc toate sume de peste 150 de milioane de dolari.
Pe locul secund în topul brandurilor se află Real Madrid, campioana ultimelor trei ediții din UEFA Champions League, câștigătoarea a patru dintre ultimele cinci finale UCL. Spaniolii sunt cotați la 1.57 de miliarde de dolari, în timp ce rivala FC Barcelona este pe poziția a treia, cotată la 1,51 miliarde.
TOP 10 cele mai puternice branduri de fotbal

Cea mai spectaculoasă creștere în topul brandurilor a avut-o Manchester City, care a câștigat 310 milioane de dolari, după ce și-a adjudecat al treilea titlu din ultimii șase ani. Aproape la fel de bine s-a descurcat și Liverpool, care sub comanda lui Jurgen Klopp a ajuns până în finala finala UEFA Champions League. Cormoranii au câștigat și ei aproape 300 de milioane la brand. La celălalt capăt al listei, PSG a pierdut în valoare aproape 98 de milioane de dolari, iar Southampton s-a devalorizat cu aproape 150 de milioane.
Premier League, cel mai valoros campionat
Top 10 al brandurilor arată foarte bine unde sunt banii în acest moment în fotbalul mondial. Majoritatea în Anglia. Premier League are o valoare totală a brandului de peste 10 miliarde de dolari, aproape cât următoarele trei piețe la un loc. Germania este a doua în top, cu o valoare totală de aproape 4.5 milioane, iar Spania ocupă a treia poziție, cu aproape 4 milioane. Top 5 este completat de Italia (2.133 miliarde de dolari) și de Franța (1.22 miliarde de dolari).
Războiul producătorilor de echipamente
Una dintre piețele care au cel mai mult de câștigat de pe urma fotbalului este cea a echipamentelor sportive. Nu e de mirare că giganții Adidas, Nike sau Puma aruncă miliarde de dolari în contracte de sponsorizare. Nike este lider la acest capitol, fiind reprezentată de 17 dintre echipele din Top 50. În total, americanii plătesc aproape 30 de miliarde de dolari către aceste echipe. Adidas este la jumătate cu costurile, 14.3 miliarde de dolari, dar sponsorizează doar 8 echipe. Locul 3 este ocupat de Puma, cu numai 3.35 miliarde de dolari băgați ca sponsor tehnic. Aproape toți în Premier League, unde Puma este reprezentată de cinci echipe.
