Formula1
Formula1

Formula 1. Istoria, legendele și cifrele unui brand uriaș | Competiția regină a motorsportului mondial, Formula 1 a devenit în ultimele decenii o afacere de zeci de miliarde de dolari. Totul i se datorează lui Bernie Ecclestone, controversatul om de afaceri care a deținut drepturile comerciale mai bine de 30 de ani.

Istoria Formulei 1 a început în 1950, când producătorii de automobile din Europa au creat o competiție derivată din campionatele de turisme care se disputau pe Bătrânul Continent în anii 30-40. Abia în 1950 s-au pus însă pe hârtie regulile care aveau să formeze Formula 1. Deși aceste reguli au suferit numeroase modificări de-a lungul timpului, datorită progresului tehnologic în domeniul auto, principile de bază au rămas aceleași – echipele să se încadreze toate în aceiași parametrii mecanici, tehnici și aerodinamici.

Formula 1 – Piloți de legendă

Sezonul inaugural al Formulei 1 a fost dominat de Alfa Romeo, care îi avea în componență pe italianul Giuseppe Farina și pe argentinianul Juan Manuel Fangio. Primul titlu a fost câștigat de italian la mare luptă cu coechipierul său, dar Fangio și-a luat revanșa în anii următori. A câștigat de cinci ori titlul între 1951 și 1957 și a stabilit un record care avea să reziste aproape jumătate de secol. Michael Schumacher a fost cel care i-a furat distincția lui Fangio, în 2003, când a cucerit al șaselea său titlu mondial.

Michael Schumacher

Acum, performanța lui Fangio este pe cale să fie din nou egalată. Sebastian Vettel și Lewis Hamilton se luptă în actualul sezon pentru a cucerit al cincilea titlu din carierele lor. Per total, în cei 68 de ani de existență, Formula 1 a avut 33 de câștigători diferiți. Dintre ei, doar 16 au reușit să câștige de cel puțin două ori titlul mondial. Haideți să ni-i reamintim:

Michael Schumacher – 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Juan Manuel Fangio – 5 (1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
Alain Prost – 4 (1985, 1986, 1989, 1993)
Lewis Hamilton – 4 (2008, 2014, 2015, 2017)
Sebastian Vettel – 4 (2010, 2011, 2012, 2013)
Jack Brabham – 3 (1959, 1960, 1966)
Jackie Stewart – 3 (1969, 1971, 1973)
Niki Lauda – 3 (1975, 1977, 1984)
Nelson Piquet – 3 (1981, 1983, 1987)
Ayrton Senna – 3 (1988, 1990, 1991)
Alberto Ascari – 2 (1952, 1953)
Graham Hill – 2 (1962, 1968)
Jim Clark – 2 (1963, 1965)
Emerson Fittipaldi – 2 (1972, 1974)
Mika Häkkinen – 2 (1998, 1999)
Fernando Alonso – 2 (2005, 2006)

Formula 1 – Schimbări majore de regulament

Formula 1 a fost așadar construită pentru a le oferi șanse egale tuturor la victorie, pe baza unor reguli clar stabilite. Aceste reguli au suferit însă numeroase modificări de-a lungul timpului, în funcție de trăirile vremurilor. Spre exemplu, la debutul competiției, totul era despre viteză, iar regulile de securitate a piloților și a spectatorilor erau inexistente. Abia la începutul anilor 60, pe măsură de designul mașinilor și aerodinamica au devenit și ele mult mai importante, au apărut și primele reguli legate de siguranță. Toate mașinile trebuiau să aibă centuri de siguranță, protecție anti-incendiu pentru rezervoarele de benzină, iar piloții erau obligați pentru prima oară să poarte căști de protecție și combinezoane. Tot atunci s-a introdus și sistemul de semnalizare cu steaguri de diferite culori.

monopost formula 1

În perioada cu cel mai mare avânt tehnologic, în anii 70, vitezele din Formula 1 au crescut într-un ritm alarmant. În schimb, măsurile de siguranță erau aceleași ca în urmă cu un deceniu, iar decesele au devenit un lucru obișnuit în cursele din Formula 1. Moartea lui Ronnie Peterson în Marele Premiu al Italiei din 1978 a dat startul unei adevărate cruciade purtate de piloți împotriva organelor de conducere din Formula 1. Era perioada în care Bernie Ecclestone își punea încet, încet mâinile pe sportul rege. Ca să mulțumească pe toată lumea, Ecclestone a decis să oblige organizatorii să construiască circuite mult mai sigure, cu spații de degajare la marginea pistei. Cel mai important lucru, să impună noi reguli la nivelul construcției monoposturilor, a evitat să îl facă, pentru a nu intrat în conflict cu echipele. Iar tragidiile au continuat să apară. Abia la începutul anilor 90, după moartea lui Ayrton Senna, s-au luat cu adevărat măsuri.

În zilele noastre, schimbările de regulament sunt în principal la nivel de mecanică. Monoposturile moderne de Formula 1 sunt hibride, au motorul amplasat central, au cockpitul deschis, iar roțile nu au niciun fel de aripi sau apărători. Șasiul este construit în totalitate din fibră de carbon, făcându-l foarte ușor, dar și foarte rezistent în același timp. Monopostul, cu tot cu șofer și combustibil, trebuie să cântărească cel puțin 691 de kilograme la finalul cursei.

Una dintre schimbările cele mai importante din Formula 1 de astăzi este limitarea numărului diferitelor componente ale mașinii care pot fi folosite într-un sezon competițional. O depășire a numărului admis atrage sancțiuni importante pentru piloți în cursele următoare.

Formula 1 – Scuderii

Din 1981, echipele au fost obligate să își construiască singure șasiurile monoposturilor în care concurau. Acest lucru a făcut să apară o diferență semantică între termenii de constructori și echipe. Constructorii erau aceia care își  dezvoltau și motoarele, pe care le vindeau apoi către alte echipe care nu au aveau puterea financiară să o facă. Acest lucru este valabil și astăzi, numărul constructorilor din Formula 1 fiind de patru – Mercedes, Ferrari, Renault și Honda. Cei patru produc motoare pentru zece echipe.

Faptul că cei patru granzi își construiesc motoarele nu înseamnă că au un avantaj față de celelalte echipe. Cel mai bun exemplu este cel al echipelor Red Bull și Renault. În timp ce echipa constructorului francez se zbate undeva în subsolul clasamentului, Red Bull este una dintre forțele campionatului și se luptă pentru sezon de sezon pentru primele trei locuri.

Formula 1 – Tragediile Marelui Circ

Cum spuneam, decesul lui Arton Senna a fost cel care a schimbat definitiv regulile cu privire la siguranță în Formula 1. Povestea este cu atât mai tragică cu cât triplul campion mondial a încercat să oprească desfășurarea cursei de la Imola, după ce, cu o zi înainte, își pierduse viața pe circuit un alt pilot, austriacul Roland Ratzenberger. De atunci, un singur deces a mai survenit în lumea Formulei 1. În 2014, în Japonia, francezul Jules Bianchi și-a pierdut viața după ce s-a ciocnit cu un excavator care scotea o altă mașină în afara circuitului.

accident ayrton senna
Monopostul lui Ayrton Senna după accidentul de la Imola

Până la decesul lui Senna, tragediile erau ceva la ordinea zilei în Formula 1. Sau mai degrabă la ordinea cursei. Nu mai puțin de 36 de piloți își pierduseră viața pe circuitele din întreaga lume. Prima victimă a fost americanul Chet Williams, într-o cursă disputată la Indianapolis, în 1953. Renumitul oval a făcut și cele mai multe victime în istorie. În total, șapte piloți și-au pierdut viața aici.

Până în ziua de astăzi, Ayrton Senna rămâne cea mai importantă victimă a Formulei 1. Dar nu puțini au fost campionii care și-au pierdut viața pe circuit. Merită să îi mai amintim pe Gilles Villeneuve (1982, Marele Premiu al Belgiei), Riccardo Paletti (1982, Marele Premiu al Italiei), Ronnie Peterson (1978, Marele Premiu al Italiei) sau pe Mark Donohue (1975, Marele Premiu al Austriei).

Formula 1 – Circuite

Ediția din 2018 a Marelui Circ este alcătuită din 21 de curse. Niciodată în acest sezon, Formula 1 nu poposește de două ori în aceeași țară. Avem așadar 21 de destinații, de pe patru continente.

Calendar Formula 1

Formula 1 – Date tehnice

DIMENSIUNI
Înălțime – 0.95 m
Lățime – 1.80 m
Greutate – 600 kg, inclusiv șoferul.
MOTOR
– Motor V10 de 3.0 litri, în patru timpi. Sunt interzise motoarele Supercharged sau turbo
– Nu trebuie să genereze mai mult de 800 CP.
– Trebuie să aibă maximum 18,000 de rotații pe minut.
– Sunt interzise sistemele electronice de ajutor, precum controlul tracțiunii sau ABS
– Transmisie manuală, cu 5-8 trepte. Este obligatorie și treapta de mers cu spatele
COCKPIT
– Pilotul trebuie să își desfacă centurile de siguranță, să scoată volanul și să părăsească mașina în cel mult cinci secunde
– scaunul șoferului trebuie să poată fi scos din monopost cu tot cu pilot în el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.